اشتباهات رایج در نحوه تمیز كردن و حالت دادن مو

نویسنده مدیر 2017/04/05 10:42:30 0 نظر مراقبت مو,

اگر حس می‌كنید كه چند ساعت بعد از حمام، موهای‌تان باز هم چرب شده، احتمالا مشكل به نحوه تمیز كردن و حالت دادن مو مربوط است و در نتیجه،‌ راه حل هم شستن بیش‌تر و بیش‌تر مو و استفاده فراوان از شامپو خشك نیست.
اشتباهات رایجی كه باعث می‌شود موها چرب به نظر برسد
به جای شستن زیاد، شاید بهتر است به این چند اشتباه رایجی كه خیلی‌ها مرتكب می‌شوند و برطرف كردن آن‌ها فكر كنید:
اشتباه اول: به اندازه كافی شامپو نمی‌زنید.
روش «نامپو» یا همان شامپو نزدن، هم چنان به طرز دیوانه‌واری رواج دارد؛‌ اما شاید همین مساله دلیل گره خوردن موهای‌تان باشد. سجال شاه، جراح پوستی كه در نیویورك شاغل است، در این باره می‌گوید:«اگر اصلا شامپو نزنید، ممكن است موهای‌تان چرب‌تر شود. دلیلش این است كه چربی، سلول‌های مرده پوست و آشغال‌ها روی سر جمع می‌شوند و مو زیر بار آن‌ها خم می‌شود.»
اشتباه دوم: زیاد شامپو می‌زنید.
از طرف دیگر، زیاد شستن موها هم می‌تواند عامل چربی آن‌ها باشد:«اگر زیاد هم بشویید، پوست سر همیشه بدون چربی می‌ماند.» دكتر شاه ادامه می‌دهد:«درست مثل پوست بقیه نقاط، بدن در این شرایط با تولید چربی بیش‌تر واكنش نشان می‌دهد تا جای چربی از دست رفته را دوباره پر كند.» نتیجه معلوم است: داشتن موهای چربی كه به نظر می‌رسد هیچ وقت تمیز نخواهد شد، ‌حالا هر چقدر هم كه تلاش كنید آن‌ها را تمیز كنید.
جفری جی میلر، متخصص پوست و استادیار دانشگاه پنسیلوانیا نیز توصیه می‌كند، شرایط محیطی محل زندگی‌تان را در نظر بگیرید. برای نمونه، ‌اگر در حومه شهر با هوای تمیز و رطوبت كم زندگی می‌كنید، هر چند روز یك بار شامپو زدن خوب است. اما اگر در شهر بزرگی هستید یا همیشه ورزش می‌كنید،‌ باید هر روز مو و پوست سرتان را تمیز كنید.
اشتباه سوم: از نرم كننده به شیوه نامناسبی استفاده می‌كنید.
مو به نرم كننده نیاز دارد تا مرطوب و سالم بماند؛ ‌اما عبارت «مقدار زیاد از یك چیز خوب» قطعا این جا به چشم می‌آید. كریستین كروز،‌ گریمور و آرایشگر یكی از سالن‌های معروف نیویورك هشدار می‌دهد:«اگر پوست سرتان چرب است، ‌استفاده از حالت‌دهنده‌ها می‌تواند آن را چرب‌تر كند چون تركیبات نرم‌كننده دارد.» او توصیه می‌كند مو را با شامپو بشویید، آب بكشید و بعد نرم‌كننده را به نیمه بالایی مو (و نه نیمه‌ای كه به سر متصل است) بزنید.
اشتباه چهارم: موی‌تان را با آب خیلی داغ آب می‌كشید.
شرمنده هواداران دوش آب داغ:«اگر پوست سر زیاد در معرض آب داغ قرار بگیرد، ممكن است خشك شود.» دكتر شاه اضافه می‌كند:«پوست سر خشك می‌شود و در نتیجه برای جبران مافات، چربی زیادتر از حد معمول تولید می‌شود.»
بهتر است به جای این كه موقع حمام كردن دایم زیر آب داغ بایستید، از آب ولرم استفاده كنید. در واقع، خانم كروز توصیه می‌كند، آخر سر به موهای‌تان آب سرد بزنید تا درخشش بیشتری پیدا كند، چون این كار باعث می‌شود سطح بیرونی پوست بسته شود. سود اضافه این كار: هرچه حرارت آب در زمان حمام كمتر باشد، برای پوست‌تان هم بهتر است.
اشتباه پنجم: محصولات حالت دهنده‌ای كه استفاده می‌كنید، زیادی سنگین است.
محصولاتی مثل واكس مو، كرم‌ها و روغن‌ها نیز می‌توانند موها را چرب‌تر كنند، چون با تركیباتی مثل روغن طبیعی ساخته شده‌اند. دنبال محصولات سبك‌تر بگردید و دقت كنید چه حالتی به مو می‌دهند؛ اگر مو زیاد نرم و لغزنده شد، از شر آن خلاص شوید.
اشتباه ششم: موهای‌تان را هر روز صاف می‌كنید.
خبر بد برای آن‌هایی كه عاشق اتو مو هستند: عادت صاف كردن دایم مو ممكن است سبب شود، ‌موی‌تان چرب‌تر از چیزی كه دوست دارید به نظر برسد. دكتر شاه در این باره توضیح می‌دهد:«اگر موی‌تان را صاف كنید،‌ نزدیك‌تر به پوست سر قرار می‌گیرد و در نتیجه بیش‌تر با چربی پوست در تماس است و چرب‌تر به نظر می‌رسد.»
اشتباه هفتم: بابلیس، اتو مو یا برسی كه استفاده می‌كنید، ‌كثیف است.
درست مثل قلم موهای آرایشی كثیف كه می‌تواند باعث جوش زدن شود، استفاده از ابزارهای آلوده برای حالت دادن به مو می‌تواند برای مو عواقب داشته باشد. دكتر شاه در این مورد توضیح می‌دهد:«اگر ابزارهایی كه برای حالت دادن مو استفاده می‌كنید، آلوده باشد، ممكن است چربی و كثیفی را به موها منتقل كنید.»
جهت پرزهای برس و ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو را وارسی كنید و ببینید از كدام طرف آن‌ها را پاك كنید، ‌بهتر است.
اشتباه هشتم: موهای‌تان را زیاد شانه می‌كنید.
یك داستان معروف در آرایشگری هست كه می‌گوید اگر روزی 100 بار موی‌تان را شانه كنید، سالم و زیبا می‌ماند. اما در واقعیت، این كار باعث می‌شود موهای‌تان چرب‌تر به نظر برسند:«زیاد برس زدن می‌تواند با تحریك پوست سر، باعث تولید چربی بیش‌تر شود.» این هشداری است كه دكتر شاه می‌دهد.
بهترین روش: برای باز كردن گره‌های مو و از بین بردن حالت ژولیدگی، موها را از انتها رو به بالا شانه كنید ولی مثل ملكه در دهه 1950 میلادی جلوی میز آرایش ننشینید و برس بكشید.
اشتباه نهم: زیادی به شامپو خشك تكیه می‌كنید.
خیلی‌ها طرفدار پر و پا قرص این محصول هستند؛ ‌اما معنی‌اش این نیست كه می‌شود 5 روز پشت سر هم از آن استفاده كرد. دكتر شاه توصیه می‌كند:«می توانید از شامپو خشك استفاده كنید اما حواس‌تان باشد كه به طور مرتب موهای‌تان را بشویید تا روی مو تلنبار نشود.» هیچكس از آن ظاهر پودری و كدری كه ناشی از اسپری كردن زیاد و جمع شدن لایه‌های شامپو خشك است، خوشش نمی‌آید.

نظر خود را بیان کنید