بهداشت و ایمنی محصولات و ابزارهای آرایشی

نویسنده مدیر 2017/04/04 10:52:01 0 نظر عمومی,

کنترل مناسب و بهداشت مناسب محصولات آرایشی یکی از نگرانی های اصلی یک آرایشگر حرفه ای است. تمامی محصولات آرایشی و بهداشتی مانند قلم‎موها، ابزار و ظروف در بسته لوازم آرایشی، کیف ست و محل کارتان باید تمیز و مرتب باشند و به خوبی نمایش داده شوند. تمامی ابزار باید قبل از کار روی یک مدل تمیز و استریل شوند. 
منطقه نگهداری بهداشتی یا SMA  یک فضای معین در میز کار شماست که به یک حوله یا مت بهداشتی مجهز است. در یک منطقه نگهداری بهداشتی، محیطی مخصوص اقلام بهداشتی مانند اکستنشن‎های مو، گیره‎ها مو و شانه‎ها و قلم موهای استریل شده وجود دارد. اقلام باید جدای از منطقه نگهداری بهداشتی مرتب شوند و همیشه قبل از تماس مستقیم با مدل باید تمیز و استریل شوند.  
همیشه قبل و بعد از هرگونه کار آرایشی باید دستهایتان را شسته و استریل کنید و در طول کار نیز اگر دستتان را به صورت، بدن، موی خود یا هرجای دیگری غیر از مدل و تجهیزات محل کار زدید، مجددا آنها را استریل کنید. همیشه جلوی مدل مطابق اصول بهداشتی عمل کرده و  روشهای صحیح بهداشتی را به نمایش بگذارید. 
تمامی قلم موها را باید به طور کامل تمیز و از باقیمانده های آرایش پاکسازی کنید. کل قلم مو از قبیل حلقه فلزی و دسته‎ی آن نیز باید تمیز شود و تنها تمیز کردن موی آن کافی نیست. تمامی قلم موها باید با استفاده از یک براش کلینر حرفه‎ای شستشو و قبل از استفاده روی مدل، بطور کامل خشک شوند. خشک شدن کامل برخی براش کلینرها ده تا پانزده دقیقه طول می‌کشد. اگر در طول استفاده از یک قلم مو، براش کلینر روی قلم مو باقی مانده باشد، ممکن است باعث سوزش پوست مدل شود. اگر لازم بود که بلافاصله پس از تمیز کردن قلم مویی از آن استفاده شود، از الکل 99% استفاده کنید که دیگر مجبور نباشید تا خشک شدن کامل قلم موها صبر کنید. همیشه قلم موی مخصوص خط چشم را قبل از استفاده با آب تمیز بشویید تا باقیمانده‎های براش کلینر منجر به سوزش یا آسیب به چشمها نشوند. هرگز و به هیچ دلیلی  قلم موی آرایش خود را فوت نکنید. فوت کردن یک قلم موی آرایشی باعث می‎شود که در معرض جرم و باکتری قرار بگیرد و بنابراین باید آن را مجددا تمیز و استریل کرد. شانه‎ها و برسهای مو  نیز باید پس از هر بار استفاده با محلول Barbicide یا Marvicide  استریل شوند. هر روز باید در منطقه پاکسازی دانشجو یک محلول Barbicide یا Marvicide   آماده شود. شانه‎ها و برسهای مو باید به مدت ده دقیقه در این محلول غوطه‎ور شوند. 
هر میز آرایش باید به یک مت مجهز باشد تا یک محیط کار تمیز و بهداشتی را فراهم سازد. همچنین برای محافظت از مدل  و لباس در مقابل محصول، پودرها یا ریختن اتفاقی مواد باید از روپوش استفاده شود. به دلیل خطر احتمالی آلودگی، نباید در محل کار غذا یا نوشیدنی وجود داشته باشد. مطمئن شوید که تمامی محصولات قبل از استفاده، بطور مناسبی برچسب‎دار شده‎اند. در صورتی که محصولات به درستی برچسب دار نشوند، به راحتی میتوان الکل 99% را با آب تمیز اشتباه گرفت. بطری آب باید هر روز مجددا پر شود. آب باقیمانده در بطری اسپری میتواند راکد شده و باکتری  در آن رشد کند. بطری اسپری آبتان را حداقل هفته‎ای یک بار شسته و تمیز کنید. 
از آلودگی متقاطع و Double dipping خودداری نمایید. Double dipping به این معناست که کرم یا محصولات مایع را مستقیما از داخل طرف محصول استفاده کنید. کرم یا محصولات مایع مانند فاندیشن، رژلب، برق لب، کانسیلر و ریمل ابتدا باید روی یک پالت  پلاستیک یا استیل ضد زنگ استریل پخش شوند. هرگز محصولات کرمی را مستقیما از داخل یک تیوب یا ظرف آن مصرف نکنید. مدادهای لب و چشم باید تیز و با الکل 99% تمیز شوند. مداد تراش نیز باید با الکل 99% تمیز شود. این یک اقدام احتیاط ایمنی است که همیشه کرمهای مدادی را قبل از استفاده روی یک مدل جدید تیز کنید تا از تمیز و بهداشتی بودن آن مطمئن گردید. الکل 99%  باید روی محصولات فشرده مانند پنکیک‎ها، سایه‎های چشم و رژ گونه‎ها افشانده شود و سپس سطح آنها تمیز گردد.  تمامی ظرفهای محصولات فشرده که در معرض رطوبت ناشی از آب یا الکل قرار گرفته‎اند باید باز بمانند و قبل از بستن و کنار گذاشتن محصول به طور کامل خشک شوند. در صورت باقی ماندن رطوبت در محصولات فشرده، شرایط ایده‌آلی برای رشد باکتریهای مضر به وجود خواهد آمد.  
تمامی چسب ها و لاتکس ها باید ابتدا پشت گوش یا قسمت داخلی بازو تست شوند تا احتمال حساسیت یا واکنشهای آلرژیک مورد بررسی قرار بگیرند. تمامی چسب‎ها و لاتکس‌ها باید با یک حلّال چسب برداشته شوند. هرگز یک وسیله را از روی مدل نکشید یا پاره نکنید زیرا میتواند به پوست مدل آسیب برساند. پس از برداشته شدن کامل چسب، حلّال‌های چسب باید از صورت مدل شسته شوند. 
 
اگر از مواد تشکیل دهنده یا موارد کاربرد محصولی اطلاع ندارید، هرگز آن را روی صورت یا بدن استفاده نکنید. همیشه ابتدا درباره حساسیت یا الرژی به مواد یا محصولات از مدل خود سئوال کنید. برخی مواد آرایشی حاوی رایحه، مواد نگهدارنده، روغن یا لاتکس هستند که میتوانند سوزش یا واکنش آلرژیک را تحریک کنند. بسیاری از اسفنج‌ها و چسبهای مخصوص آرایش مانند برخی چسب‎های مژه، حاوی لاتکس هستند که یک حساسیت‎‎زای رایج است. برخی واکنشهای آلرژیک به یک ماده‎ی تشکیل دهنده ممکن است ظرف چند دقیقه ظاهر شود، درحالیکه برخی واکنشها ممکن است ساعتها پس از تماس با آن محرک ظاهر شوند. ممکن است پس از تماس دراز مدت مدلها با ترکیبات خاصی، حساسیت یا واکنش آلرژیک در آنها به وجود بیاید. همیشه هنگام استفاده از هرگونه محصول جدید یا ناشناخته ابتدا تست حساسیت انجام دهید. درصورت بروز یک واکنش فوری، محصول را پاک کرده و استادتان را از این واکنش مطلع سازید. ما آرایشگرها پزشک نیستیم، بنابراین هرگز نمیتوانیم واکنش به یک محصول یا ماده را تشخیص دهیم. در صورت بروز واکنش، استاد این موضوع را با یک پزشک درمیان خواهد گذاشت. اگر هنگام کار روی یک محصول ، واکنش رخ داد، با پزشک حاضر در مجموعه مشورت کنید. 
همواره هنگام کار با قیچی ها باید مراقب باشید تا استفاده از آنها بدون خطر باشد. هرگز قیچی را به سمت صورت یا پوست نشانه نگیرید. در منطقه نزدیک چشم از قیچی استفاده نکنید. مژه‎ها باید قبل از گذاشته شدن روی چشهای مدل اندازه گیری و پیرایش شوند. هرگز مژه‎ها را روی صورت یا هنگام قرار دادن روی چشم پیرایش نکنید. کار کردن ناامن با قیچی میتواند به بروز جراحتهای جدی منجر شود. قیچی و موچین باید با الکل 99% ضدعفونی شوند. هنگام استفاده از موچین در نزدیکی صورت، همیشه نسبت به اطراف و تکانهای ناگهانی مدل یا سایر افراد در محل هشیار باشید. به مدل خود توصیه کنید تا زمانی که با موچین در نزدیکی پوست کار میکنید، بدون حرکت باقی بماند. هرگز موچین را مستقیما به سمت پوست یا چشمهای مدل نشانه نگیرید و برای تکانهای ناگهانی در هنگام کار در یک محیط ناپایدار آماده باشید. در صورت استفاده نامناسب از فرمژه، امکان آسیب یا جراحت وجود دارد. از مدل خود بخواهید که بدون حرکت باقی بماند و از تکانهای ناگهانی هنگام کار در منطقه نزدیک به چشم خودداری ورزد. برای عملکرد بهینه یک فرمژه تنها یک فشار خفیف تا ملایم کافی است. اِعمال فشار زیاد غیرضروری بوده و میتواند منجر به جراحت و آسیب به مدل یا مژه‎های  وی گردد. برای فر کردن مژه‎ها از یک " death-grip" استفاده نکنید.  گاهی اوقات مجبورید در مناطق بسیار نزدیک به چشم و یا حتی در امتداد مژه‎ها  از چسب یا مواد استفاده کنید. در صورت بروز حادثه ناشی از کار با هر ابزار، محصول یا چسب در نزدیکی چشمها بلافاصله استاد خود را مطلع سازید.

نظر خود را بیان کنید