چقدر در مورد بهداشت روان و رفاه در سالن خود فکر کرده اید؟

نویسنده مدیر 2020/12/02 12:22:07 0 نظر

به عنوان مدیر آرایشگاه یا سالن، شما احتمالاً همه چیز را در مورد نحوه ایمن نگه داشتن کارکنان خود از حوادث ناشی از کار می¬دانید. آموزش ایمنی و بهداشت، تمرینات ضد حریق و رویه های بهداشتی مناسب در سالن همگی بخشی از فعالیت مربوط به اداره کسب و کار شماست.
اما، بسیاری از ما فراموش می کنیم که مراقبت از سلامت روان و رفاه در محل کار نیز چقدر مهم است.
طبق نظر سازمان خیریه بهداشت روان، Mind، از هر 4 نفر در انگلیس سالانه حدود 1 نفر یک مشکل سلامت روان را تجربه می¬کند. بعلاوه، بنیاد بهداشت روان گزارش می¬دهد که تقریباً از هر 7 نفر 1 نفر در محیط کار با مشکلات روانی روبرو می¬شود، زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان در معرض این رنج قرار دارند.
بنابراین، با در نظر گرفتن این آمار، احتمال دارد که کسی که در سالن شما کار می کند زمانی در برابر مشکل بهداشت روان آسیب¬پذیر باشد. این را به این واقعیت اضافه کنید که صنعت مو و زیبایی نیز می تواند با قرار ملاقات های پشت سر هم، تعطیلات آخر هفته کاری و محیطی با سرعت بالا، طاقت فرسا بوده و فشار جدی بر سلامت ما ایجاد کند.
با این حال، این بدان معنا نیست که همه اخبار بد هستند! در حقیقت، یک تحقیق مشهور در سال 2005 نشان داد که آرایشگران بالاترین میزان رضایت شغلی را از بین تعدادی از حرفه ها گزارش می دهند. آرایشگران و متخصصان زیبائی به عنوان یک شغل علاقه زیادی به آنچه انجام می دهند دارند، از جنبه اجتماعی شغل خود لذت می¬برند و احساس می¬كنند كه می توانند به طور واقعی به مشتریان خود كمك كنند - همه اینها برای سلامت روان ما در محل كار عالی است!
بنابراین، چگونه در سالن¬های خود بین لذت بردن از مهارت¬های آرایشگری و حفظ سلامت روان خود تعادل برقرار کنیم؟ ما چند نکته و مشاوره ارائه داده¬ایم.
چرا سلامت و رفاه در محیط کار مهم است؟
درک اینکه چرا در محیط کار سلامتی بسیار مهم است جای خوبی برای شروع کار در این زمینه است.
اولاً، همه ما به همکاران در کار خود اهمیت می دهیم، بنابراین مطمئناً دلیل اصلی اهمیت آن کمک و پشتیبانی از همه افراد تیم ما است.
اما حتی چیزهای بیشتر از این هم هست. مطالعات نشان داده است كه شركتهايي كه سلامت را در اولويت خود قرار مي دهند از شركتهايي كه اين كار را انجام نمی¬دهند بهتر هستند. یک محیط کار مثبت و حمایتی با داشتن تیمی با انگیزه، مبتکر و وفادار، بهره¬وری را بهبود می بخشد - این به نفع همه افراد سالن شماست، از کارآموزان گرفته تا آرایشگران برتر و متخصصان زیبائی شما.
چگونه می توان سلامت و بهداشت را در سالن خود ارتقا داد
پس در جهت کمک به محافظت از کارکنان سالن خود در برابر مشکلات بهداشت روانی و ارتقای سلامت چه می توانید انجام دهید؟
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، عواملی که می توانند باعث ضعف سلامت روانی در محل کار شوند عبارتند از: 
• شیوه¬های ضعیف ارتباطات و مدیریت
• مشارکت محدود در تصمیم¬گیری
• ساعت کاری طولانی یا انعطاف¬ناپذیر
• عدم انسجام تیمی
• تهدید و آزار 
چرا در مورد اینکه آیا هر چیزی در این لیست می تواند یک مانع مزاحم در سالن شما باشد فکر نمی کنید؟
در هر صورت، احتمالاً می¬توانید چند تغییر کوچک ایجاد کنید تا اطمینان حاصل کنید هیچ یک از کارکنان سالن شما احساس نمی کنند رفتن به محل کار دلیل هرگونه نگرانی در مورد سلامت روان باشد. در مقایسه با موارد فوق، چرا سعی نمی کنید این پیشنهادات را در سیاست سالن خود بگنجانید ...
افزایش راحتی و ارتباطات
به طور منظم با همه اعضای تیم خود صحبت کنید و سعی کنید مشکلات سلامت روانی را عادی کنید - از این گذشته، از نظر آماری، هیچکس به تنهایی رنج نمی برد! اطمینان حاصل کنید که تیم شما می داند در صورت استرس یا نگرانی در مورد چیزی، می تواند برای یافتن راه حل به شما مراجعه کند.

تیم را در تصمیم¬گیری¬ها مشارکت دهید
احساس اینکه انگار هیچ کنترلی ندارید دلیل اصلی مشکلات سلامت روانی است. اگر در سالن خود تغییری ایجاد کردید که روی کارمندانتان تأثیر خواهد گذاشت ابتدا از آنها بپرسید که در این باره چه نظری دارند و نظرات آنها را در این باره دریافت کنید.
انعطاف پذیر باشید
زمانی که مجبورید کسب و کار خود را متناسب با زندگی مشتری خود سازید چنین کاری در سالن ها ممکن است دشوار باشد! اما تعادل ضعیف بین زندگی- کار با استرس و فرسودگی شغلی مرتبط است، بنابراین همیشه مطمئن شوید که کارکنان وقت برای استراحت، تعطیلات و کمی استراحت دارند. بعد از دوره های شلوغ، مطمئن شوید که از تیم خود تشکر کرده اید و به آنها اجازه دهید تا حرف دل خود را بگویند.
کار تیمی را تشویق کنید
احساس عضویت در یک تیم می تواند در بهبود وضعیت کار بسیار موثر باشد. این امر نه تنها به لحاظ اجتماعی کمک کننده است بلکه روحیه تیمی قوی کمتر با تضاد مواجه می شود و احتمالاً کمک کننده و پشتیبان خواهد بود. اگر کارآموزان و دانش آموزان جوان دارید، آنها می توانند به ویژه در معرض نگرانیهای های بهداشت روان باشند، بنابراین مطمئن شوید که تیم شما مراقب آنها است.
تحمل تهدید و آزار و اذیت را نداشته باشید
خواه از درون تیم باشد یا حتی از طرف مشتری، اطمینان حاصل کنید که هیچکس در سالن شما در نتیجه رفتار دیگران احساس تهدید و ارعاب نمی کند. هرچه زودتر این مسائل را برطرف کنید زیرا این مسئله می تواند به سرعت به احساس اضطراب تشدید شود.
یادگیری و رشد را تشویق کنید
تحقیقات همچنین نشان می دهد که کارکنان باید این احساس را داشته باشند که ارزشمند هستند و کار آنها معنی¬دار است. اعم از آموزش رسمی یا سایه انداختن اعضای ارشد تیم، سعی کنید به کارمندان خود فرصت دهید تا پیشرفت کرده و یاد بگیرند احساس کنند که کارشان مهم است.
اگر نگران توانایی خود برای کمک به کارکنان سالن در هنگام مواجه شدن با مشکلات بهداشت روانی هستید آموزش آگاهی نیز در دسترس است. چرا یک مددکار بهداشت روان برای حضور در دوره تعیین نمی¬کنید؟
ایده های سلامتی کارکنان برای سالن شما
گنجاندن سلامت روان و رفاه در سیاست¬های روزمره سالن شما بهترین راه بلندمدت برای اطمینان از شاد و سالم ماندن کارکنان شماست.
با این حال، برخی از ایده¬های سرگرم کننده سلامت کارکنان نیز وجود دارد که همه می¬توانند در آنها مشارکت کنند تا به کل تیم کمک کنند از سلامت روانی خود مراقبت کنند.
چرا برخی از این ایده های مربوط به سلامت کارکنان را امتحان نمی¬کنید؟
• به جای غذاهای شیرین، میوه و میان وعده های سالم را برای مهمان کردن افراد خریداری کنید
• روزهای آگاهی از سلامت روان را در طول سال جشن بگیرید تا حمایت خود را نشان دهید و هر گونه تابو را بشکنید
• خارج از روز تیمی را تشکیل دهید که در آن همه جهت پیوستن به آن احساس راحتی کنند 
• همه را وادار به ورزش کنید، چه پیاده روی آخر هفته بروید یا با هم شروع به دویدن کنید
• برای کمک به بهبود روحیه، تعدادی گیاه را داخل سالن بیاورید
• از موسسات خیریه محلی حمایت کنید تا تمام تیم احساس کنند که متفاوت هستند
• محوطه ای خنک راه اندازی کنید که کارمندان بتوانند در صورت نیاز به فضای اصلی بروند
به یاد داشته باشید در حالی که این موارد می تواند به شما کمک کند، اطمینان حاصل کنید که هیچ کس در سالن شما مجبور نیست کاری را انجام دهد که با آن راحت نیست. در مجموع، بهترین کاری که می توانید برای حمایت از سلامت روان و شادابی در سالن خود انجام دهید این است که با همه افراد تیم خود مهربان باشید و آنها را درک کنید.

نظر خود را بیان کنید